top of page

De 27 oorzaken van acne & 23 acne tips!

Er zijn enorm veel oorzaken voor acne en niet elke oplossing werkt voor iedereen. Wat voor jouw vriendin fantastisch werkt om haar puistjes & vette huid te verminderen, kan voor jouw huidproblemen juist averechts werken. Maar wat veroorzaakt jouw onzuiverheden? En hoe kun je acne oplossen? Er zijn talloze acne behandelingen specifiek voor acne vulgaris en acne rosacea, met bijbehorende acne producten. Maar het is allereerst belangrijk om de oorzaak van jouw acne te achterhalen en te kijken wat jezelf kunt doen.


Er zijn verschillende oorzaken van acne, zoals hormonale disbalansen, stress, bepaalde voedingsmiddelen en je genen spelen ook een rol. Het is daarom handig om eerst de oorzaak te achterhalen, zodat je gericht aan de oplossing kan werken.


Je kan vervolgens van binnenuit aan de slag en dit combineren met acne behandelingen en acne producten voor aan de buitenkant. Voorbeelden hiervan zijn acne cremes, lotions en andere huid producten.


Ben je nieuwsgierig? Lees dan hieronder verder!



Wat zijn de oorzaken van Acne?

  1. Insuline resistentie. Je hebt last van insuline resistentie wanneer je lichaamscellen minder gevoelig zijn voor insuline, waardoor je meer insuline nodig hebt om dezelfde hoeveelheid glucose uit het bloed te halen. Hoge insuline spiegels zorgen vaak voor meer acne, helemaal als je hier gevoelig voor bent. Wat veroorzaakt insuline resistentie? Slaapgebrek, stress, te weinig lichaamsbeweging, ongezonde voeding, te weinig omega 3 vetzuren & magnesium.

  2. Te veel schommelende bloedsuiker dit kan ontstaan door: te veel inname van suiker, - te snel opneembare - koolhydraten, eiwitshakes, stress, slaapgebrek, lichaamsbeweging door aanmaak van cortisol/adrenaline en ziekte/infectie door het verhogen van ontstekingswaarden.

  3. Inname van producten met een te hoge glycemische index (dit is een maatstaf voor hoe snel koolhydraten worden afgebroken en glucose in het bloed vrijkomt) of glycemische lading (dit is een maatstaf voor zowel de GI als de hoeveelheid koolhydraten per ''normale'' portie). Wanneer je gevoelig bent voor de schommelende bloedsuiker of last hebt van insuline resistentie (kans is zeer aanwezig als je acne ervaart) dan is het handig om je hier in te verdiepen.

  4. Te weinig inname van een hoge kwaliteit Omega 3 drinkolie supplement (of inname van een slechte kwaliteit omega 3 supplement). Enorm veel omega 3 supplementen (vooral in capsules) zijn van slechte kwaliteit. Het moet namelijk verhit worden om een capsule te maken en daar gaat veel kwaliteit verloren. Dus neem of een goede (tip dit is niet te koop bij de Hema, Kruidvat of de Action) of neem geen omega 3 supplement. Bij een slechte kwaliteit omega 3 kun je net zo goed een portie friet met mayo eten. Al zou mijn voorkeur dan uitgaan naar ketchup, speciaal of Sate,

  5. Darmklachten zoals: PDS, opgeblazen gevoel, niet dagelijks ontlasten, drijvende/plakkende ontlasting, krampen, Ziekte van Crohn of Collitus Ulcerosa.

  6. Gevoeligheid voor histamine / histamine intolerantie. Deze is een stuk minder bekend, maar wel erg belangrijk. Het zorgt vaak voor onderhuidse puisten die nooit ''door'' lijken te komen. Dit kan veroorzaakt worden door een niet goed functionerend DAO gen, een overmatige consumptie van voeding met histamine, PDS, sommige medicijnen, maar ook tekort aan vitamines en mineralen waaronder vitamine C. Vaak herken je bij deze variant ook andere allergie klachten zoals: jeukende huid, loopneus, verstopte neus, maagklachten, hartkloppingen en vermoeidheid.

  7. Gevoeligheid voor koeienzuivel / koemelk allergie (kan ook enkel gepasteuriseerde zuivel zijn).

  8. Gevoeligheid voor gluten / tarwe gluten / coeliakie

  9. Gevoeligheid voor soja

  10. Gevoeligheid voor nachtschade groente. Nachtschade groente zijn: tomaten, paprika's, rode pepers, witte/gele aardappels, aubergines.

  11. Gevoeligheid voor peulvruchten waaronder: alle soorten bonen, linzen, hummus, pinda's (pindakaas)

  12. Te veel stress en já dit klinkt zó makkelijk, maar écht plan eens iedere dag 4x 5 minuten adempauze in, ook midden op je werkdag. Alleen, zonder telefoon. Even rustig zitten en ademhalen, zonder collega's. Desnoods op de wc of buiten ergens. Een diepe buikademhaling. Maximaal 5 ademhalingen per minuut. Ja dit kan echt! 4 tellen volledig inademen en zolang mogelijk uitblazen tot je echt helemaal leeg bent. Visualiseer ook direct even dat je alle werkstress uit jezelf blaast.Je kalmeert hiermee je zenuwstelsel en je organen gaan dan echt nét even anders werken! Je komt uit standje ''fight flight'' (overleving) & je lichaam voelt dan wél de ruimte om aandacht te schenken aan vertering & ontgifting! Hállo dankbare darmen, lever & dan natuurlijk ook je huid! Voila!

  13. Te weinig inname van vocht of juist te veel vocht! Te veel is ook zeker niet goed want dan spoel je al je mineralen weg, zonde! Verrijk juist je water met mineralen uit keltisch zout.

  14. Disbalans in je hormonen: Testosteron, Progesteron & Oestrogeen. Ja, dit geldt voor vrouwen, maar ook zeker voor mannen!

  15. PCOS / PMS / Oestrogeendominantie. Wist je dat de diagnose PCOS vaak vrij snel naar het gebruik van de anti conceptie pil wordt gegeven, maar dat die eigenlijk een verkeerde diagnose is? Het is vaak namelijk een tijdelijke reactie van het lichaam. Gelukkig is je lichaam super slim en lost het hetzelf weer op, hélemaal met de juiste tips & tricks! Fantastisch toch!

  16. Te grote inname van suiker / bewerkte voedingsmiddelen / bewerkte omega 6 vetzuren (transvetten).

  17. Te veel koffie (te veel cafeine) wat zorgt voor te veel cortisol

  18. Te hoge cortisol levels door: koffie, stress, niet kunnen stilzitten, het gevoel áltijd nuttig moeten zijn, iets moeten doen, groene thee of vetburner supplementen.

  19. Restjes van pfeiffer, covid of andere virussen in je lichaam. Je herkent dan vaak ook snel opgezwollen lymfe klieren bijvoorbeeld in je hals & je bent gevoelig voor een zere keel. Dit noemen we ook wel het post viraal syndroom.

  20. Te hoge b12 supplement inname of b12 injecties

  21. Gevoeligheid voor fluoride

  22. Tekort aan zink vooral na het stoppen met de anti conceptie pil

  23. Inname van eiwitpoeder/eiwitrepen/eiwitshakes/eiwitpannenkoeken etc.

  24. Te veel / te lang sporten. 45 minuten krachttraining of 30 minuten cardio maximaal. Cardio het liefste buiten!

  25. Tekort aan zwavel. Zwavel ook wel bekend als MSM is een belangrijke ontgifter. Daarnaast kan het ondersteunend zijn met het verminderen van de talgproductie en werkt het anti-bacterieel. Zwavel kun je halen uit je voeding! Dit vind je vooral in eiwitrijke voeding zoals mosselen, bio kip, sardientjes, parmezaanse kaas, kabeljauw, bio biefstuk, wilde zalm, bio / demeter eieren, amandelen, spruitjes, ui & rauwe A2 melk.

  26. Te weinig bewegen: belangrijk voor het ontgiften, ontspannen, verbeteren van je insuline gevoeligheid en ga zo maar door..

  27. Koperonbalans. Onder andere door gebruik van de anti-conceptie pil, de koperspiraal, pesticiden, herbiciden en medicijnresten in ons drinkwater kan er een te veel aan koper in je lichaam ontstaan. Dit zorgt ervoor dat de balans met zink en ijzer verstoord wordt waardoor je veel klachten kan ervaren waaronder acne. Maar denk ook aan pigmentatie klachten, een laag HB of immuunproblemen.



23 tips voor het oplossen van Acne:

  1. Vermijd A1 zuivel / gepasteuriseerde zuivel (lees: dit is bijna alle zuivel in de supermarkt).

  2. Verminder koffie (en dan gaat het vooral om de cafeïne die het bevat). Of houdt het bij maximaal 1 bakje koffie per dag. Neem deze 90 minuten na het opstaan, zorg dat je ontbeten hebt & maximaal 12 uur voordat je gaat slapen.

  3. Vul je vitamines, mineralen en spoorelementen aan. Door dagelijks 3-4 stukken fruit te eten (belangrijk voor je bifido bacteriën), minimaal 500 gram groente & groene verse kruiden. Hoe meer kleuren per dag, des te beter! Daarnaast kun je je lichaam nog meer voeden door een multi te slikken. Deze Equi Fem als vrouw & deze Multi Dag+Nacht als Man. Bij Vitakruid werkt kortingscode: Kimberly10.

  4. Verhoog de inname van anthocyanidinen in voeding. Je vindt anthocyanidinen in: bessen, zoals zwarte bessen, rode bessen, bramen, blauwe druiven, bosbessen, aronia bessen, cranberry, vlierbessen, framboos, maar ook sommige groenten, zoals aubergine en avocado.

  5. Ondersteun gezond maagzuur door dagelijks water met citroen te drinken, eventueel met een rietje om je tanden te beschermen.

  6. Ga voor tandpasta zonder fluoride & eventueel voor de zekerheid 2x per week met. In deze blogpost vind je een fijne tandpasta zonder fluoride en een die ik aanraad voor 2x per week met fluoride.

  7. Regelmatig flossen / tanden stokeren (met stokers/draad zonder fluoride).

  8. Gebruik mondwater zonder fluoride, SLS en SLES. Deze is fijn!

  9. Lymfe boosten door te wandelen, massages, voldoende hydrateren, sauna met opgietingen, koude/warme douch wisselen, diepe buikademhaling, & een goede nachtrust.

  10. Verhoog je inname van zink. Dit vind je in: oesters, hennepzaad, pompoenpitten, cacao (liever bio), lever, bio / grasgevoerd rundvlees, chiazaad. Ben je net gestopt met de anti conceptie pil en heb je sindsdien last van acne? 2 potjes zink opmaken kan je helpen. Deze is fijn. Neem er 2 per dag bij de maaltijd want anders kun je misselijk worden.

  11. Verhoog je inname van omega 3 vetzuren met deze fantastische visolie! Neem de eerste maand 4 eetlepels per dag en daarna 2 eetlepels per dag. Wil je het exact weten check dan even deze blog en neem de eerste maand een dubbele dosis.

  12. Verhoog de inname van gezonde vetzuren zoals avocado, walnoten & chiazaad.

  13. Verhoog je inname van Retinol (vorm van Vitamine A): A2 zuivel (als je dit goed verdraagt), rund/kip/kabeljauw lever & wild gevangen makreel.

  14. Zorg ook voor voldoende vitamine D. Vitamine D en A zijn samen belangrijk voor het vernieuwen van het epitheel van je slijmvliezen (zoals in je luchtwegen en maagdarmkanaal). Heb je het gevoel dat je tekort komt aan Vitamine A & D. Dan is deze combinatie met E, K1 & K2 een aanrader.

  15. Overweeg biologische maca poeder dagelijks 1 eetlepel bijvoorbeeld door je havermout of smoothie.

  16. Gebruik gladskin voor acne of Jetske Ultee de Azelaic serum

  17. Vermijd ongezonde vetten / transvetten zoals: margarine, halvarine, plantaardige boter, koekjes, crackers, gebak, cake, donuts, chips, pizza’s, frituren, ontgeurde / reukloze oliën en vetten. Kijk eventueel daarvoor deze instagram post

  18. Zorg voor minder eetmomenten per dag, vooral als je gevoelig bent voor een schommelende bloedsuiker of bekend bent met darmklachten. Focus op 3 of 4 eetmomenten per dag. Dus 3 hoofdmaaltijden en 1 tussendoortje of enkel 3 hoofdmaaltijden.

  19. Verminder tarwe gluten en ga voor spelt, haver, rogge of zuurdesem. Waar mogelijk biologisch. Ga je helemaal niet goed op gluten? Dan liever boekweit, kastanje, amandel, kokos en teffmeel.

  20. Ga voor biologisch of grasgevoerd vlees zoals kip, kalkoen, schapen en rundvlees. Is dit voor je om welke reden dan ook niet mogelijk, dan liever het vlees uit de supermarkt vermijden. Kies dan voor cottage cheese, feta, geitenkaas, kabeljauw, makreel, wilde zalm, groene groentes en champignons bijv.

  21. Verminder rauwkost en bergen salades. Kies meer voor warme maaltijden, zoals soep, havermout, restjes van de avond ervoor, laat je smoothie even opwarmen voordat je het drinkt bijvoorbeeld. Drink een half uurtje voor je maaltijd een warme kop thee of warm water met citroen.

  22. Drink dagelijks 2 sterke koppen brandnetel thee. Hierin vind je kiezelzuur wat essentieel is voor je bindweefsel en de daarvan afgeleide weefsels zoals je huid. Je kan daarvan ook een paar keer paar jaar een kuurtje Sil Solutions van Vitakruid doen. Ook leuk voor je haren. Met code: Kimberly10 krijg je korting bij Vitakruid & bedank je mij voor het maken van deze Blog post.

  23. Zonnebrand creme die geen acne veroorzaakt zijn: de zonnbrand gezichtscreme van Dr Hauschka de suncover 30 van Dr Jetske Ultee






Lees eventueel ook deze instagram post over Hormonale acne met nog meer tips.






Hieronder mijn blije hoofd nu deze blog voor jullie klaar is! Heb je vragen over acne of mis je iets? Stuur gerust een whatsapp bericht naar +31 40 229 1820 of een DM op Instagram . Ik kan deze blog altijd nog uitbreiden!










Comentários


bottom of page