Je voeding beïnvloed je stemming

Bijgewerkt op: 18 sep.

Bijna alles wat je in je mond stopt heeft invloed op hoe jij je voelt. Een wisselende stemming, onrustig gevoel, angstig, energie tekort en lichamelijke klachten wordt beïnvloed door je voeding.


Hoe kan dit?


Allereerst beïnvloed voeding je bloedsuikerspiegel. Je kent het vast wel.. nú iets MOETEN eten omdat je je anders je niet kan concentreren, chagrijnig of geïrriteerd voelt. Een teken dat je bloedsuikerspiegel te veel heeft geschommeld of een diepte punt heeft bereikt waarbij de snelste optie om je beter te voelen is: eten! En het liefste koolhydraten natuurlijk!


Tip: lees dit boek: de glucose revolutie en begrijp wat er gebeurt!


Te veel bewerkte koolhydraten, geoxideerde (trans)vetten, suikers of bewerkte producten zorgen voor enorme pieken en dalen in je bloedsuiker die voor klachten zorgen. Het hormoon insuline vliegt alle kanten op en daar word je echt niet gezelliger van!


Je darmen worden ook beïnvloed door voeding. In je darmen bevind het grootste gedeelte van je immuunsysteem zich en hier zitten miljoenen bacteriën en schimmeltjes. Deze eten allemaal mee met de voeding die jij tot je neemt. Zo bepaal jij dus de balans in je darmen.


Voed je de bacteriën met een positieve of negatieve uitwerking? Je raadt het al; die negatieve bacteriën die leven vooral op “ongezonde” dingen. Ze vieren een groot feestje bij een maaltijd vol met troep. Voor jou geeft deze maaltijd op korte termijn een fijn gevoel, maar op lange termijn doet dit weinig voor je. Wanneer je de positieve bacteriën voedt, zullen zij iets heel moois voor je doen! Dan worden er namelijk fantastische neurotransmitters (feel good hormoontjes) aangemaakt in je darmen die ervoor zorgen dat jij je super voelt!


FACT: hoe meer jij de positieve bacteriën voed met gezonde voeding hoe meer behoefte jij zult hebben aan gezonde voeding. (JA, zo werkt dit ook andersom)!


Gezonde darmen in combinatie met een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor een GOOD MOOD!


Dus:

STAP 1: zorg voor blije & positieve darm bacteriën door jezelf goéd te voeden.

STAP 2: zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel door bij alle eetmomenten koolhydraten áltijd te combineren met eiwitten en/of vetten.



Welke combinatie is jouw favoriet?




Maiswafel en avocado
Snack voor een stabiele bloedsuikerspiegel