Wat kun je doen tegen PDS?

Bijgewerkt op: 29 dec. 2021

Laat ik beginnen met het vertellen dat het mogelijk is om PDS op te lossen (en ik hoor de JA, MAAR's al komen..) & JA hiervoor moet je aan de slag en zelf 100% verantwoordelijkheid pakken. Is dit altijd makkelijk? Nee zeker niet! 😫


Het heeft ook bij mij jaren geduurd voordat ik weer kon genieten van uiteten gaan, de kerstdagen, sinterklaas, verjaardagen, oud&nieuw (kortom alle feestdagen🍰🥂). Nog niet gesproken over alle taarten, lunches en borrels op je werk (hier wil je al helemaal geen buikpijn hebben of een PDS aanval). Inmiddels ben ik al jaren PDS vrij en deel ik vanuit mijn rol als orthomoleculair therapeut met liefde mijn tips.


Maar wat gaat je dan wel helpen?

- Word jezelf bewust van de momenten dat je buikpijn begint, zit hier een rode draad in? Is het altijd op je werk? Bij het sporten? Door de weeks? In het weekend? Bij een vriend(in)? Wanneer je een rode draad herkent of weet wanneer je de buikpijn het meest ervaart zorg dat je rust brengt in deze momenten. Pas ademhalingsoefeningen toe (3 tellen inademen, buik zet uit, 8 tellen uitademen, buik trek je in), hiermee haal je de stress uit je lichaam. Stress is DE grootste trigger voor PDS klachten.


- Ga (hard) aan de slag om je darmen te herstellen! Dit doe je door veel pre- en probiotica te eten. Dit zit onder andere in voeding bijvoorbeeld: verse zuurkool, zeewier, chicorei, banaan, uien, pompoen, zoete aardappel, algen & champignons (bijvoorbeeld met pompoensoep). Daarnaast kun je prebiotica en probiotica in supplement vorm nemen, super goed om je PDS te herstellen of bijvoorbeeld na een antibioticakuur je darmflora te herstellen (want een antibiotica kuur maakt zowel alle slechte als goede bacteriën dood).

Een goede variant is Bonusan Darmocare Pro. Te bestellen bij mij met 10% korting: Bericht mij!


- Drink niet bij je maaltijd en dan heb ik het niet alleen over alcohol! Het klinkt misschien gek en zeker als je nooit geen PDS klachten hebt, maar heb je dat wel, sla dan drinken naast je eten een tijdje over. Met het drinken verdun je je maagzuur en spoel je de enzymen als het ware weg. Je helpt je lichaam met verteren door je maag zo zuur mogelijk te laten tijdens het eten. Wanneer je maag en darmen weer herstelt zijn kun je dit natuurlijk achterwege laten, maar tot die tijd kan het je enorm helpen!


- Kauw iedere hap minimaal 15 keer of vaker, OOK je soep en je smoothie! 🍵Door het kauwen maak je speeksel aan en hierin zitten enzymen die je lichaam helpen met het verteren en natuurlijk zijn kleinere stukjes voedsel veeel makkelijker te verteren dan grote. Dus voeg lekker wat zaden en pitten toe aan je soep of smoothie zodat je ook deze nog even extra kauwt.


Natuurlijk heb ik nog veeeeel meer tips hiervoor, maar ik zou zeggen begin met deze en dan ben je al heel goed op weg! Kan je nou niet wachten tot ik nog meer tips met je deel, plan dan een consult en dan gaan we samen aan de slag om je weer helemaal fit, happy en energiek te voelen met een rustige buik! 🤰