Deze winter even geen dip!

Bijgewerkt op: 29 dec. 2021


Enorm veel mensen hebben last van de welbekende winterdip & daarom schrijf ik er graag een blog over voor jullie. Het blijkt dat 1 op de 3 mensen hier last van hebben in Nederland, dat zijn bijna 6 miljoen mensen! De klachten die de mensen ervaren zijn: (extreme) vermoeidheid, veel behoefte aan slaap, prikkelbaarheid, slechte concentratie, lager libido, weinig zin om iets te ondernemen etc. De een ervaart meer en eerder klachten dan de ander & de kans is groter als je hormonaal uit balans bent! Des te meer reden om die hormonen in balans te brengen en je vitamine D voorraad zoveel mogelijk aan te vullen.


Vitamine D

Veel van deze klachten hebben te maken met het feit dat je vitamine D voorraad op aan het raken is. Bij sommige mensen is dit pas rond januari en anderen hebben dit al in november. Het is geheel afhankelijk van hoeveel zon je hebt gezien in de zomer. Werk je binnen? Ben je op vakantie geweest? Of slik je een Multi met vitamine D erin? Deze factoren hebben allemaal invloed.


Is je vitamine D spiegel onder de 80? Dan is de kans groot dat je klachten gaat ervaren & is het echt aan te raden om vitamine D uit een potje te gaan slikken in de winter. Helemaal wanneer jij dus iemand bent met deze winterdip en/of hormonale klachten! Daarnaast is vitamine D enorm belangrijk voor je immuunsysteem. Als orthomoleculair therapeut raad ik je echt aan om te streven naar een vitamine D spiegel van minimaal 100!


Goede merken om vitamine D te slikken zijn: Eqology & Bonusan. Wil je de juiste variant? Stuur een berichtje ik adviseer je graag. Je kan je bloedwaarde laten meten op vitamine D bij mij als je dat zou willen.


Zonnebank

Je zou onder de zonnebank kunnen gaan voor meer vitamine D, het is dan wel van belang dat het een speciale D Lite zonnebank is. En helaas is het heel slecht voor je huid. Wanneer je gaat help je huid dan ervoor en erna met vitamine C, zodat alle vrije radicalen die vrijkomen worden ‘’weggehaald’’ door de vitamine C. Tevens helpt vitamine C met de aanmaak van collageen waar je huid ook super blij van wordt!


Voeding

Het is belangrijk om meer magnesium en omega 3 te eten. Magnesium helpt je met de opname van vitamine D en zorgt voor betere nachtrust, sneller herstel en het ontspant je bloedvaten en zenuwstelsel. Zorg ervoor dat je wel een goede vorm van magnesium binnen krijgt. Denk aan tauraat (avond), malaat (ochtend) of bisglycinaat.

Soms een stukje pure chocolade van een goed merk, het liefst 85%, brengt je ook magnesium en serotonine, het gelukshormoon, deze moet makkelijk te doen zijn toch? :P

Omega 3 krijg je binnen door vette (het liefst wild gevangen) vis, iedere dag minimaal 6 walnoten, elke dag een lepel lijnzaadolie of slik gewoon omega 3 bij.


Wake up light

Wat ook echt een aanrader is om makkelijker uit bed te komen in de winter is een wake up light! Als je de wekker zet om 06.30, gaat vanaf 06.00 het licht steeds feller aan en begint er steeds iets harder muziek te spelen. Zo kun jij rustig wakker worden en door dat het licht is schrik je niet ineens wakker uit het diepste van je slaap.


Heb je iets aan deze tips gehad en heb jij last van een winterdip?!

Super bedankt voor het lezen en als het je heeft geïnspireerd, maak dan alsjeblieft even een screenshot en tag mij op Instagram en/of Facebook. Hiermee help jij anderen! En ik vind het tof om te zien wie geïnspireerd is geraakt door mij!