Buikpijn door stress, hoe kan dit en wat kan je er aan doen?

Bijgewerkt op: 29 dec. 2021

Hoe ontstaat buikpijn door stress?

Veel mensen ervaren stress en waarschijnlijk ook jij! Dit kan ontstaan door een veeleisende baan, een studie, familieomstandigheden, kinderen, een wedstrijd, ongezonde levensstijl, de hele dag bezig zijn met dingen waar je niet blij van wordt en zo kan ik nog wel even doorgaan! Stress is iets anders dan gezonde spanning wat je kan ervaren voor een belangrijk moment. Gezonde spanning is een korte periode en zorgt er juist voor dat je extra alert ben en goed presteert. Wanneer je bij gezonde spanning buikpijn ervaart zal deze ook snel weer verdwijnen nadat het belangrijke moment voorbij is

Chronische stress is iets anders dan gezonde spanning wat je kortdurend ervaart voor een examen bijvoorbeeld!

De stress waar ik het nu over heb is een aanhoudende periode van spanning. Je lichaam maakt het stresshormoon aan die vroeger erg handig was als er daadwerkelijk gevaar dreigde en je moest vechten of vluchten. Tegenwoordig komen wij niet meer in deze situaties en dient het stresshormoon ons niet.


Dit stresshormoon zorgt voor het verstoren van andere functies van ons lichaam, bijvoorbeeld onze maag en darmen. Met als gevolg dat je spijsvertering trager gaat werken. Helemaal als je wilt afvallen dient stress en de gevolgen daarvan je niet!



Wat kan ik doen om mijn buikpijn te verminderen?


Allereerst is het belangrijk om te weten als de reden van je buikpijn, stress is. Mijn ervaring is dat ik langere tijd (3 jaar) mij er niet bewust van was dat ik stress had. Je kan door zoveel redenen onbewust stress ervaren. Hier enkele voorbeelden:

  • Een baan hebben die je voor het geld vervuld in plaats van omdat je het leuk vindt

  • Een relatie hebben waar je het gevoel hebt te kort te schieten of je onveilig voelt

  • Niet gelukkig zijn met je jezelf

  • Het goed genoeg opvoeden van je kinderen

  • Je niet goed genoeg voelen (voor wat dan ook)

  • Het gevoel hebben dat je geen invloed hebt op situaties en je leven

  • Het gevoel van onmacht

  • Geen hulp durven vragen

  • Geen nee kunnen zeggen (grenzen aangeven)

  • Niet voor jezelf opkomen

  • Gevoelens slecht kunnen uiten (opkroppen)

  • Pessimisme, geen positiviteit zien in je eigen prestaties of überhaupt in het dagelijks leven

  • Competitie

  • Niet ''niks'' kunnen doen (geen rust nemen)

  • Vaak multitasken

  • Veel van jezelf eisen en ''moeten''

  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel

  • Perfectionisme

  • (te) Grote betrokkenheid naar het gezin of naar je werk (of beide)

  • Streven naar waardering van anderen

  • Zorgen maken over je eigen gezondheid of dat van anderen

  • Het dagelijkse negatieve nieuws op de radio, tv, telefoon en in nieuwsbladen.

Naast deze voorbeelden zijn er vast nog talloze andere dingen waar je stress van kan ervaren!


Tip: zorg ervoor wanneer je een buikpijn aanval hebt dat je je focust op je ademhaling en bij iedere ademhaling meer ruimte in je buik creëert. Dit zorgt ervoor dat je door de stress van het hebben van buikpijn niet nog meer buikpijn gaat krijgen. Adem 3 tellen in en minimaal 7 tellen uit!


Om stress te kunnen verminderen is het dus belangrijk om te weten waardoor je stress ervaart. Uit eigen ervaring weet ik dat dit een lastige zoektocht kan zijn. Je kan ermee beginnen om te kijken op welke dagen je stress ervaart, op welke momenten van de dag, welke gedachten je dagelijks bezig houden en misschien zelfs wakker houden, wanneer speelt je buikpijn op, waar krijg je energie van en wat zuigt je leeg en waar word je blij van en wanneer word je minder blij/chagrijnig. Het kan een aardige zoektocht zijn om hier achter te komen, wanneer het alleen niet lukt kun je altijd hulp zoeken door middel van een coach, een psycholoog of misschien helpt het praten met een goede vriend of vriendin je al!


Wanneer je weet waardoor je stress ervaart is het van belang hierop actie te ondernemen. Dit kan in het begin lastig zijn. Je hebt vaak patronen ontwikkelt in je dagelijks leven en om deze om te gooien vereist doorzettingsvermogen (echter heb ik zelf ervaren dat als mijn buikpijn er minder van wordt ;dat het doorzettingsvermogen er dan wel snel is). Naast de dingen die je kunt veranderen om je stress te verminderen zullen er altijd dingen blijven die je niet kan veranderen. Hiervoor is het van belang voldoende momenten in te plannen voor jezelf om te ontstressen. Dit kan zijn; wandelen, ademhalingsoefeningen, mediteren, yoga, mindfulness, momenten alleen zonder prikkels (tv/telefoon), sporten, afspreken met een (optimistische) vriendin en over luchtige dingen spreken. Het is belangrijk dat je kijkt wat voor jou werkt!


Heel veel succes!


Wil je weten hoe ik je kan helpen? Klik dan hier!


Waarvan ervaar jij stress? En wat doe je er tegen?


Deel het met mij, ik ben super benieuwd wat jouw bezig houdt en hoe jij ermee omgaat!